9.22.2008

صوت الهسهسه..!!..




إزاي اكون
عصفور عيونه بتبتسم
فارد جناحه ف السما
وف قلبه فرحه بتترسم؟؟

وإزاي اكون..؟
وانا كل عمري بأعيش واشوف
ناس عايشه مرصوصه فـ صفوف
كل الوشوش متلونه
بين كدب متلون امانه
وبين امان مخلوط بخوف

وإزاي اكون..؟
فنان بيرسم الف لوحه مغشوشين
فوق الشفايف بسمه حلوه
والعيون مترغرغين
وقلوب بترقص م الألم
والنزف مكتوم والأنين
لون السما اسود مغطيها السحاب
والبحر مَنفِي وسط اسوار الضباب
ونسيت الوّن فجر بكره
وشمس زهزهها الدهب
ونسيت في وسط الزحمه قلبي
بتقتله موجة غضب

ولمين اكون..؟؟
وإن بعت قلمي وصحبتي
ورجعت ادور ع اللي راح
بألقي الجراح بتهدني
وترُدني
وافتح في كراس اللي فات
القي الألم بيودني
يرمي السلام والوشوشه
وارجع لعقلي
القي صوت الهسهسه
بيشدني
ويمد لي كومة ورق
حبر وقلم
الوان وفرشه ومسطره
واكتب انا
وارسم انا
لوحة عذاب متسطره

12 التعليقات:

من اجل عينيك يقول...

لوحة عذاب متسطره

الجمله دي ممكن توصفك انت ياريم

لوحة عذاب متسطره

Ahmed Othman يقول...

ريم
صوت الهسهسة
ده وصلني هسهسة هسهسة
و كلمة كلمة
و حرف حرف

المرة دي مختلفة
اول مرة احس ان الحزن جميل
الحزن فعلا جميل

ميرام يقول...

وإزاي اكون..؟
وانا كل عمري بأعيش واشوف
ناس عايشه مرصوصه فـ صفوف
كل الوشوش متلونه
بين كدب متلون امانه
وبين امان مخلوط بخوف


الـلـــه
ريم ...
بجد انتي مبدعه
وزن واحساس ورقة وحزن .. وقوة وسلاسه
بجد كلماتك لمستني ...
وبجد مبسوطة اني عرفت مدونتك
تقبلي تقديري
ومروري
تحيـــــــــــاتي

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

ايه الجمااااااال ده
والله رائعة جدا
بجد ياريم ابدعتى
ونقلتى احساس ناس كتير
وان كان النهاردة عيد وكل سنة وانتى طيبة وعيدك سعيد
يعنى العيد فرحة

Teawater يقول...

اولاً كده انا زعلانه منك ومش هاكلمك ياريم فينك بقالك مده وحشتيني وفين بوستاتك يابنتي حتى مقولتيش كل سنه وانتم طيبين بمناسبه العيد

ريهام زينهم يقول...

تفتكري يا بطوط.....؟؟


انا لوحة عذاب متسطره...؟؟

دي كده بتوصفيني في افضل حالاتي...

ريهام زينهم يقول...

الحزن دايما جميل يا وجه...


احنا بس اللي دايما بنشوف الجانب الأسود بتاعه.....


منور يا وجه....مش ناوي تيجي تهسهس معايا شويه...؟؟

ريهام زينهم يقول...

العزيزه ميرام....

انا اللي سعيده بمرورك علي مدونتي.....


وانا كمان مريت علي مدونتك.وبأتفرج اهه.......

وانا واثقه ان كلماتك كمان حتلمسني...


منوره يا ميرام.....

ريهام زينهم يقول...

د/ بلاك....

كل سنه وانت طيب يا فندم ولو ان العيد خلص يعني....

وطبعا مش محتاجه اقول لك ان تعليقك من اول التعليقات اللي بأستناها بشغف فعلا......




ربنا ما يحرمني من ذوقك يا رب..

ريهام زينهم يقول...

والله يا بنتي انا موجوده.....


بس انتي عارفه بقي سفرية العيد وبعدين مفيش نت هناك..وجيت لقيت النت هنا فاصل.....


بس اديني جيت اهو......


منوره يا قمر....

جابر المصري يقول...

طيب اقول يعني بقى بقى بقى

فنانة ....مش كفاية

طيب اذا كان ده صوت الهسهسة

يبقى الشعر اللي يمس القلب ايه

ريم باشا نهارك جميل يا بابا

التوقيع

اونكلك

ريهام زينهم يقول...

طيب يعني اجي ايه انا...بنت امبارح الثغننه......جنب استاذي المخضرم واونكلي العزيز....؟؟


يا اونكل ده بعض مما عندكم...


نورت المدونة وصاحبة المدونة والله.....